סיור בעיר צפת לקראת השנה החדשה

כתושבת חדשה בעיר צפת, שמחתי מאוד לקבל את ההזמנה לסיור תיירותי בעיר צפת מטעם משרד התיירות ועיריית צפת.

אמנם יצא לי כבר לגלות כמה פינות חן בזכות עצמי ובזכות המלצות מקומיות, אבל הסיור ללא ספק הרחיב את ידיעותיי והיכרותי את העיר המיוחדת והיפה הזאת.

מי שהדריך את הסיור הוא זאב פרל, דור תשיעי בצפת, מי שהיה ראש עיריית צפת בין השנים 1983-1993, בוגר תואר שני בלימודי ארץ ישראל וכיום מורה דרך לסיורי איכות בגליל, היסטוריון וחוקר העיר צפת.

פתחנו את היום במרכז אסנט, שנוסד ב-1983 במטרה להעניק היכרות עם החוויה הרוחנית הצפתית ועם מורשת צפת העתיקה כעיר של רוח, יצירה ואומנות.

מרכז "אסנט" ממוקם בפינה ציורית בעיר העתיקה, במבנה עתיק ויפה הגובל ביער ומשקיף לנוף המרהיב של הר מירון, עין זיתים ויער הבעל שם טוב. במתכונתו הייחודית מקיים המרכז במשך כל השנה שפע פעילויות וסדנאות חוויה במגוון גדול של נושאים מרתקים, הקשורים למורשת הרוחנית של את הרוח המיוחדת של צפת.

טעמנו מ"משחק הבריחה" שהמרכז מציע, העונה לשם "הקוד בעיר הסוד" – כל שצריך הוא להוריד אפליקציה לסמרטפון ולעקוב אחר ההנחיות. המשחק מתאים למשפחות (89 ₪ למשפחה). המסלול: מתחילים בנקודה הנמוכה ביותר בצפת – בית העלמין העתיק (החניה הפנויה ביותר בצפת, כך מבטיחים לנו), ובמשך שעה וחצי משחקים ומתנסים בשטח. בדרך מבקרים באתרים ידועים בעיר – המחלבה הותיקה, סמטת הנרות, בית הכנסת אבוהב ועוד.

מרכז אסנט מציע מגוון סיורים בעיר, כוללי סיורי סליחות. כל המידע באתר אסנט

מרכז אסנט צפת
מרכז אסנט צפת

המשכנו לטעימות במחלבת קדוש, מחלבת בוטיק צפתית, המייצרת גבינות כבשים ועזים כבר למעלה מ- 100 שנים. למדנו על תהליך הכנת הגבינות, על ההיסטוריה של המחלבה וטעמנו מבחר גבינות מדהימות, כשהמועדפות עלי הן הברי והריקוטה.

זאב פרל מדריך סיורים בצפת

המשכנו עם "סיור אמן" של מרכז ההדרכה רוח צפת, בליווי מדריך מוזיקלי ששילב את סיפורי העיר תוך שזירת שירים ומזמורים, אותם שמענו דרך אוזניות, כך שאף רעש דרך לא הפריע להקשיב למדריך והוא לא הפריע לשכנים ברחובות בהם עברנו.

במסגרת הסיור המוזיקאלי, ביקרנו בבית הכנסת אבוהב – בית כנסת יפה במיוחד בן כ- 500 שנה, עם שלושה ארונות קודש – בארון הימני נמצא ספר תורה אשר נכתב על פי המסורת על ידי רבי יצחק אבוהב, ותלמידיו העלוהו לצפת. ספר זה הוא אחד מהעתיקים שבספרי התורה המצויים בצפת, ומוציאים אותו לקריאה בשלושה מועדים: ראש השנה, יום כיפור ושבועות. ספר נוסף אשר נמצא בבית הכנסת הוא ספרו של רבי סולימאן אוחנה, מקובל שעלה לצפת מפאס שבמרוקו והתחבר עם גורי האר"י. ספרים אלו העניקו לבית הכנסת משנה חשיבות, ולכן נהגו יהודי צפת לחגוג בו את ליל חג מתן תורה. ברעידת האדמה בצפת שהתרחשה בשנת תקצ"ז (1837), חרב בית הכנסת, ורק הכותל הדרומי נותר בשלמותו; יהודי העיר ייחסו זאת לקדושתו של ספרי התורה המיוחדים שבו. צורת הישיבה במקום ייחודית – המתפללים יושבים סביב, כמו זו שהיתה נהוגה בארץ ישראל לפני החורבן.

המשכנו אל מרכז ההלבשה היהודי להציץ על לבוש מסורתי מהמאה ה-15 ואילך וסיימנו את הסיור המוזיקאלי בגלריית האומנות של "רוח צפת" שם נהנינו מיצירות אומנות מקומיות, סיפור קצר ושיר עם מסר וגם פגשנו את ראש עיריית צפת – שוקי אוחנה שהסביר לנו על תוכניותיו וחזונו לגבי העיר צפת.

"רוח צפת" מקיים מגוון ימי חוויה וסיורי קונספט (היסטוריים, מוזיקליים, גסטרונומיים, אומנות וקבלה, בתי מלאכה עתיקים ועוד) המשולבים בסדנאות מופעים והרצאות. במסגרת 'רוח צפת' פועלים מרכז לבוש יהודי, גלריית אומנות, משחק מרוץ בעיר העתיקה בין תחנות חוויתיות או באמצעות טאבלטים. לאתר "רוח צפת"

למבקרים בצפת מוצעים סיורים מודרכים ללא תשלום להכרת העיר העתיקה וההיסטוריה המקומית:

סיורי שישי: רוח צפת מקיימת סיורים ללא תשלום ברחבי העיר העתיקה, בתי הכנסת, שדרת הגלריות ועוד. הסיורים מתבצעים בליווי 'הדרכה מנגנת', סיפורי צפת וההיסטוריה המקומית. אטרקציה מומלצת לכל המשפחה!.

סיורי שבת: עמותת 'לבנות ולהבנות' מקיימת בכל יום שבת סיור של 45 דקות אל סודותיה וקסמה של צפת העתיקה, ביימי תור הזהב של המאה ה -16. הסיור מתאים לזוגות ומשפחות ומעניק הצצה למנהרות התת קרקעיות וההיסטוריה של הישוב היהודי במאה ה-16 בצפת.

לאחר מכן ביקרנו ביקב צפת העתיקה. מדובר ביקב בוטיק שהוקם בשנת 2004 ע"י משה וקרן הודיה אלון, אשר חזרו בתשובה, עזבו את העיר הגדולה ת"א, השתקעו והתאהבו בצפת. היקב מציע מבחר יינות מעולים, אשר נמכרים רק ביקב עצמו. אהבתי מאוד את הגוורצטרמינר הפירותי.

ניתן להגיע לביקור טעימות בתיאום מראש . לאתר היקב

אח"כ חשפו בפנינו את התגלית החדשה בעיר צפת: מנהרת הזמן – ממצא ארכיאולוגי נדיר שהתגלה במפתיע בצפת – מרכז קניות ובאר מים מהמאה ה16, ממצאים מהמאות 17-19 ומנהרת הטרור הראשונה בישראל משנת 1948. במסגרת עבודות לפיתוח התיירות בצפת, הפיכת כיכר אשתם/שדה לאזור מזמין עם תצפית נוף קסומה לעבר הרי מירון וכו' ביצעו הצוותים המקצועיים חפירות דגימות בקרקע. במסגרת עבודות אלו אותרו ממצאים ארכיאולוגים חסרי תקדים על ציר הזמן מהמאה ה-16 ועד למלחמת השחרור בשנת 1948.  מדובר ב-4 שכבות של מבנים: מבנה מנדטורי מהמאה ה-20 היושב על מבנה מהמאה ה-19 שניתן לראות את הריצוף שלו, תחתיו מבנה קדום יותר מרעידת האדמה ב 1837 והקיר בקצה הוא מהמאה ה-17, קדום עוד יותר. כל הדבר הזה מכסה על פתח של בור מים מדהים ומאגר מים מהמאה ה-16. בנוסף לכך יש את המנהרה מהרובע המוסלמי לעבר השטח הזה שנחפרה על ידי המוסלמים למטרות התקפה ב-1948  סיפורו של הממצא המשמעותי לא מסתיים כאן: החוקרים גילו כי במהלך הקרב על שחרור העיר צפת, ניסו הערבים על בסיס ציר זה לחפור מנהרת טרור (הרבה לפני החשיבה על מנהרות בלבנון ועזה), מהראשונות בעולם, שתגיע עד לבניין אשת"ם- לב הכוח היהודי. 

כעת, בעיריית צפת יוזמים פרויקט נרחב לשימור האתר ההיסטורי-ארכיאולוגי שהתגלה באורח פלא בליבה של העיר העתיקה ובהוראת ראש העיר שוקי אוחנה החלה בחינה היסטורית מעמיקה של האתר ולקדם תכנית נרחבת לשימורו והפיכתו לאטרקציה תיירותית משמעותית בבירת הגליל.

משם המשכנו לגן המצודה, הממוקם במקום הגבוה ביותר במרכז צפת ההיסטורית, ומשתרע על שרידי "מצודת צפת" העתיקה. הגן משמש דוגמה לתכנון גן רב שכבתי, הלוקח בחשבון את המבנה הטופוגרפי, הארכאולוגיה, ההיסטוריה, הנוף, הטבע והאדם. גן מטופח ומקסים עם נוף פנורמי.

גן המצודה צפת

בגן פגשנו את מנהל מרכז הקבלה של צפת, איל ריס, אשר הסביר לנו על משמעות האותיות בקבלה והעביר לנו מדיטציה קצרה לכבוד השנה החדשה.  

מרכז הקבלה של צפת מפעיל תיירותי ומרכז מבקרים המתמחה בתיירות בינלאומית. המרכז מארח כ-50,000 איש בשנה לתכניות תיירותיות ברמה גבוהה ושפות רבות. התכניות נמשכות בין שעה למספר ימים וכוללות:  ריטריטים, טיולים, הרצאות וסדנאות, אמנות ויצירה תכניות wellness רוחני, ועוד.

במרכז הקבלה פועל מרכז המבקרים בן שתי הקומות נמצא בבניין עתיק, משוחזר ויפהיפה בלב צפת העתיקה המרכז פתוח בכל יום, ובו חדרי סדנאות ופעילות, גלריות, סרטים, מרפסת נוף וארועים פנורמית עם נוף מרהיב, ועוד. בימים אלה מתקיימים סיורי הסליחות הרוחניים של המרכז, שהינם אטרקציה ייחודית לישראלים.

פרטים נוספים באתר של "מרכז הקבלה צפת"

את הסיור קינחנו בארוחה מצויינת במסעדת צפתא – מסעדה גלילית השוכנת בתוך מלון הבוטיק "וילה גליליי".

כבר בחצר המלון מתרשמים מהאווירה הפסטורלית, הצמחייה השופעת והקשתות המעטרות את הגן. נכנסים למלון ונהנים מעיצוב אלגנטי בסגנון וינטג', והקפדה על כל הפרטים הקטנים.

מסעדת "צפתא" היא מסעדה גלילית בעלת אווירה ביתית ,רומנטית ונעימה, המסעדה מציעה ארוחות עשירות ,מגוונות העשויות מתוצרים גליליים ולצידם מבחר יינות מיקבי האזור אנחנו מגישים ארוחות בוקר ,ארוחות ערב במסעדת –צפתא –ארוחות שף אישיות ,ארוחות לקבוצות כולל ארוחת צהרים עם מבחר תפריטים. המסעדה כשרה.אנחנו נהנינו ממגוון מנות משובחות שהמסעדה מציעה, כגון:

מלון וילה גלילי הוא מלון בוטיק המעוצב בסגנון מלונות בוטיק באירופה. המלון שוכן במבנה אבן ,שהוקם בשנת 1932 ועבר שימור, הוא משתלב בארכיטקטורה ובנופים המקומיים של רכס הרי מירון ,הכנרת ורמת הגולן. במלון 24 חדרים מסוגננים ובחדרים שונים. במלון חדרי ספא.

לאתר מלון וילה גליליי

עכשיו, יש לכם מספיק סיבות להגיע ולבקר בצפת.

נספח: מכתב מראש עיריית צפת שוקי אוחנה

ברוכים הבאים לצפת- בירת הגליל!

צפת- בירת הגליל, פנינה אורבנית מלאת קסם, טבע והיסטוריה מרתקת, נמצאת בעיצומה של התחדשות, התפתחות ופריחה. צפת מציעה למבקרים בה חוויה ייחודית ברמה בין לאומית: עיר עתיקה עם רצף אורבני של 4,000 שנה ומורשת מרשימה הנחשפת בסימטאות, רוחניות, אומנות וייצירה עשירה לאורך 2,000 שנות היישוב היהודי.

לצד הסימטאות הקסומות, תחשפו להיצע קולינארי עשיר ומגוון, אוצרות טבע ייחודיים, נופים עוצרי נשימה,  בתי כנסת עתיקים, מוזיאונים, גלריות, יקבים ומחלבות, אטרקציות לכל המשפחה, פסטיבלים בינלאומיים לאורך השנה ומגוון רחב של מלונות, צימרים מפנקים ועוד.

העיר צפת נמצאת בתנופת פיתוח, התחדשות ועשייה. בניית שכונה גדולה וחדשה בצפון העיר נמצאת בעיצומה, הפקולטה לרפואה והמכללה האקדמית מרחיבים פעילותם ופיתוח אזור התעשיייה לייצירת מקומות תעסוקה איכותיים. הנעת מנועי הצמיחה לצד חיזוק ופיתוח התיירות והמסחר בעיר, מחזירים את צפת ליימי הזוהר.

אנו רואים חשיבות רבה בחיזוק התיירות והתרבות בצפת. בחודש יולי השקנו את פסטיבל הלאדינו הבינלאומי הראשון, אנו מחזקים את הפסטיבלים  וארועי התרבות ולצד פסטיבל הכלייזמרים ייסדנו את פסטיבל הלאדינו ופסטיבל הסליחות שמתקיים בימים אלו ממש.  כמו כן גייסנו את גיא זוארץ כפרזנטור של העיר בתחום התיירות והתרבות. כל אלו לצד תנופת העשייה בתחומים השונים- בניית שכונה חדשה- מצפה ימים, ניקיון, תעסוקה, ספורט, שיפור חזות העיר, שדרוג תשתיות, פיתוח התחבורה והעצמת מערכת החינוך- נשיב את צפת לגדולתה!.

בואו לבקר ולגלות את סודותיה של צפת. בביקורכם תחשפו לקיסמה של עירנו- מסימטאות ציוריות, דרך בתי הכנסת העתיקים, מלונות הבוטיק, קולינריה עשירה, מוזאונים, מנהרות תת קרקעיות, מרכז קבלה בין לאומי ואוצרות טבע ייחודיים עוצרי נשימה- פארק עמק התכלת והגן הזאולוגי שפתחנו לחווית טבע משפחתית ייחודית לצד פארקים וגני שעשועים.

נשמח לראותכם מבקרים בעירנו!

שוקי (יהושוע) אוחנה

ראש עיריית צפת

אטרקציות נוספות באתר עיריית צפת

הצטרפו לדף הפייסבוק שלי

לאינסטגרם שלי

השאר תגובה